• Fronesis som kunnskapsform i legeutdanningen 

      Hovdenak, Sylvi Stenersen (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2016)
      I internasjonal forskning ser vi en økende interesse for den aristoteliske kunnskapsformen fronesis, praktisk klokskap, når det gjelder utvikling av profesjonalitet i ulike utdanningskontekster. I artikkelen blir fronesis som kunnskapsform diskutert, problematisert og relatert til dagens profesjonsutdanning i medisin. Videre stilles det grunnleggende spørsmålet om hvorfor fronesis bør ha en sentral ...
    • The Practically Wise Medical Teacher: Medical Education at the University of Tromsø – A Norwegian Case 

      Hovdenak, Sylvi Stenersen; Hatlevik, Ida Katrine R; Bartnes, Kristian; Bjerkli, Inger-Heidi; Norderval, Stig; Nordøy, Tone (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2019-08-19)
      This article addresses the issue of teaching quality in medical education and investigates what characterizes a professionally competent or practically wise medical teacher through the use of longitudinal data from interviews with 40 medical students. In discussing the findings, Aristotle’s concepts of episteme, techne and phronesis, and theoretical perspectives on professionalism and quality in ...
    • Profesjonalitet i legeutdanningen: Om kunnskapskoder, praktiske synteser og koherens. En analyse av studieplanen for profesjonsstudiet i medisin ved Universitetet i Tromsø, Norges arktiske universitet 

      Hovdenak, Sylvi Stenersen; Risør, Torsten (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2015)
      Artikkelen analyserer revidert studieplan for profesjonsstudiet i medisin ved Universitetet i Tromsø, Norges arktiske universitet. Vi spør i hvilken grad og på hvilken måte den nye studieplanen ivaretar profesjonalitet. Praktiske synteser og koherens samt kunnskapskoder og kunnskapsformer danner et begrepsmessig utgangspunkt for analysen. Søkelyset rettes mot ulike kunnskapskoder der en ...
    • Promoting Professional Development in Medical education: perspectives from the Norwegian Medical School in Tromsoe 

      Hovdenak, Sylvi Stenersen; Wiese, Eline F. (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2018-03-16)
      In international research on medical education the concepts of professionalism and professional development have been increasingly focused. The article problematizes and discusses these concepts in relation to the Aristotelian concepts of episteme, techne and phronesis. Phronesis as a form of knowledge is of fundamental importance regarding professionalism and professional development, and can be ...
    • Yrkespraksis i ungdomsskolen : sikkerhetsventil eller sosialiseringsressurs? 

      Hovdenak, Sylvi Stenersen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 1985)